ابداع دستگاهی کوچک که توالی ژنوم را می خواند
بامابه روز باشید
پسرك شيطون
درباره وبلاگ


_____________$$$$$$$ _____________________$$$$$$$$$$ __________________$$$$$$$_$$$$$$ _________$$$$$$$$$$$$$$$$$__$$$$ _____$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$__$$$$ ____$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ ___$$$_$$_$$$$$$$$$$$$$$$$_$$$$$ __$$$$$_$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ __$$$_$$_$$$$$$$$___$$$$$$_$$$ __$$$_$$_$$$$$$$$_____$$___$$$ _$$$$$_$$$$$$$$$$$__________$$ _$$$_$$_$$$$$$$$$$ _$$$_$$_$$$$$$$$$$ _$$$_$$_$$$$$$$$$$$ $_$$$$$$__$$$$$$$$$ $_$$$$$$___$$$$$$$$ _$$$$$$$$$__$$$$$$$ $_$$$$$$$$___$$$$$$ $$_$$$$$$$$___$$$$$ $$$_$$$$$$$$__$$$$$$ _$$$_$$$$$$$$$_$$$$$ $$$$$ __$$$$$$$$_$$$$ $$$$$$$ __$$$$$$$$$__$ $_$_$$$$$__$$$$$$$$$_$$$$ $$$__$$$$$__$$_$$$$$$$_$$$$ $$$$$$_$$__$$$$$$$$$$$$$$$ _$$$$$$$__$$$$$$$$$$$$$$$$ __$$$$$__$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $__$$$__$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $____$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $____$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $__________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $____________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $______________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $_______________$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $_______________$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $____________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ __________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ _$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $_$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $__$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $__$$$$$$$$$$$$$____$$$$$$$$$$ _$$$__$$_$$________$$$$$$$$$$$ _$$$_$$_____________$$$$$$$$$$ _$$_$$______________$$$$$$$$$$ _$$$$________________$$$$$$$$$$ _$$$$________________$$$$$$$$$$ __$$$_________________$$$$$$$$$ $_____________________$$$$$$$$$ $____________________$$$$$$$$$$ $____________________$$$$$$$$$$ $____________________$$$$$$$$$__$$$$$ $___________________$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $____________________$$$$$__$$$$$$$
آخرین مطالب
نويسندگان
دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:, :: 20:4 :: نويسنده : مهرداد

 

ابداع دستگاهی کوچک که توالی ژنوم را می خواند:

 

ابداع جدید محققان انگلیسی شاید در ابتدا به یک حافظه USB معمولی شباهت داشته باشد، اما این ابزار کوچک می تواند با اتصال به لپ تاپ توالی DNA افراد را خوانده و بر روی مطالعات پزشکی و ژنتیکی تاثیری باورنکردنی به جا بگذارد.

 

شرکت انگلیسی “آکسفورد نانوپُرز” ابزار MinION تولید کرده و ادعا می کند این ابداع می تواند توالی ژنومهای ساده مانند ژنوم برخی از باکتری ها را در کمتر از چند ثانیه به دست آورد. ژنومهای پیچیده تر به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت اما این دستگاه حتی در به دست آوردن سریع توالی ژنتیکی سلولهای نمونه برداری شده برای تشخیص سرطان و یا تشخیص هویت بازمانده های به دست آمده از حفاری باستان شناسان نیز کاربردی خواهد بود.

 

اثبات توانایی

 

“نیک لومن” محقق دانشگاه بیرمنگام می گوید اولین توالی ژنوم DNA که توسط این دستگاه به دست می آید به ویروسی به نام Phi X اختصاص دارد و نشان می دهد که این ابزار از توانایی محاسبه توالی ژنتیکی برخوردار است و زمانی که بتواند توالی این ژنوم را به دست آورد می تواند توالی ژنومهای بزرگتری را نیز محاسبه کند.

 

شرکت “آکسفورد نانوپرز” در تلاش است نمونه ای بزرگتر از این دستگاه با نام GridION را ویژه لابراتوارها تولید کند. هر دو این دستگاه ها از فناوری مشابهی برخوردارند، DNA به محلولی حاوی آنزیمهایی که به انتهای هر رشته DNA پیوند می خورند افزوده شده و زمانی که جریان برق وارد این محلول می شود، DNA و آنزیمها درون صدها حفره ۱۰ میکرومتری در غشایی در پایین محلول غرق می شود.

 

ادامه را بخوانید…

 

در هر یک از این حفره ها نسخه ای ارتقا یافته از پروتئین “آلفا همولیسین” یا AHL وجود دارد که در مرکز آنها لوله ای توخالی به بزرگی ۱۰ نانومتر قرار گرفته است. همزمان با غرق شدن DNA به درون حفره ها، آنزیمهای درون محلول خود را به AHL متصل کرده و آغاز به بازکردن رشته های در هم پیچیده DNA کرده و هر رشته از مارپیچ را از میان حفره ها عبور می دهد. ویژگی های الکتریکی هر یک از پایه های ژنتیکی جریان موجود در هر حفره را مختل کرده و نوع هر یک از پایه ها بر این اساس مشخص خواهد شد. هریک از این اختلالات مانند دستگاه برچسب خوان توسط دستگاه خوانده شده و توالی ژنوم به دست می آید.

 

رشته های ساده و طولانی

 

از مزایای این فناوری نسبت به شیوه های کنونی توالی سنجی، این است که در این دستگاه نیاز به تقویت DNA از بین خواهد رفت و به این شکل در مدت زمان مورد نیاز برای انجام این کار صرفه جویی خواهد شد.

 

بر اساس گزارش نیوساینتیست، همچنین این دستگاه می تواند توالی رشته های DNA را به طول ۱۰ هزار پایه متناوب به دست آورد در حالی که در دیگر تکنیکها باید ابتدا DNA را به قطعات کوچکتری تقسیم کرد این به آن معنی است که پس از شناسایی هر پایه، اطلاعات به دست آمده باید با کمک نرم افزار و طی فرایندی وقت گیر مانند پازل کنار یکدیگر قرار بگیرند.

 

رقابت ژنتیکی

 

با این همه دانشمندی به نام “جاناتان روتبرگ” که شرکتی به نام Ion Torrent را راه اندازی کرده است نیز قصد دارد ماشین توالی سنجی را ارائه کند که می تواند رقیبی برای دستگاه “آکسفورد نانوپرز” به شمار رود.

 

بر اساس گزارش فوربس، ابزار Ion Torrent می تواند توالی ژنوم انسان را با هزینه ای برابر هزار دلار و طی دو ساعت به دست آورد. به اعتقاد وی فناوری شرکت “نانوپورز” فناوری بسیار قابل توجهی است اما فناوری شرکت Ion Torrent در حال حاضر پا به این عرصه گذاشته و فعالیت خود را از سال گذشته و با آغاز شیوع عفونت ای-کولای در جهان آغاز کرده است.

 

یک جیب پر از DNA

 

در مقابل دستگاه MinION برای محاسبه توالی ژنوم انسان به ۶ ساعت زمان نیاز دارد از این رو این شرکت قصد دارد دستگاه خود را برای استفاده در شناسایی توالی ژنتیکی پدیده هایی از قبیل بیماری زاها و یا کنترل جهشهای ژنتیکی که منجر به افزایش ابتلا به بیماری هایی خاص می شوند، عرضه کند.

 

بر اساس گزارش نیوساینتیست، به گفته لومن برترین ویژگی این دستگاه توانایی خوانش توالی رشته های طولانی DNA است که تا پیش از این در روند خوانش توالی محدودیتهای زیادی به وجود آورده بود. همچنین “دیوید رسکو” از موسسه علوم ژنوم در دانشگاه مریلند می گوید این دستگاه جدید می تواند بر روی بهداشت عمومی و تغییر مسیر علم پزشکی تاثیر قابل توجهی از خود به جا بگذارد. به گفته وی شاید در آینده پزشکانی را ببینیم که با جیبی مملو از این دستگاه های کوچک در بیمارستانها پرسه می زنند!

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)


امارگیر حرفه ای سایت

free counters